reteketet het is tijd voor waterpret! - Reisverslag uit Cairns, Australië van marianne - WaarBenJij.nu reteketet het is tijd voor waterpret! - Reisverslag uit Cairns, Australië van marianne - WaarBenJij.nu

reteketet het is tijd voor waterpret!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg marianne

26 Mei 2011 | Australië, Cairns

Ik heb de afgelopen dagen de beste dagen van m’n trip meegemaakt! Ik moet helaas zeggen dat mijn whaleshark snorkelen gezakt is naar de nummer 2 van gaafste dingen die ik hier heb gedaan! Maar goed ik zal eerst even bij het begin beginnen.

Ondertussen ben ik in de tropische gedeelte van Australië beland dus de temperatuur is omhoog gegaan, helaas ook de aantal regenbuien, maar goed het water is nog altijd een aangename verkoeling dus laatste dagen stonden in teken van de wateractiviteiten.

M’n eerste stop is in Missionbeach om hier te gaan raften op de Tully rivier. Op aanraden van mijn buschauffeur was het beter om de extreme versie van raften te pakken in plaats van de normale versie. Dan zit je namelijk met minder mensen in een boot. Nou….vertrouw nooit een Australiër zou ik zeggen! Uiteindelijk zijn we met een clubje van vijf meiden. Ik en m’n twee Nederlandse (Janine en Monique), m’n duitste(Linda) en engelse (Helen) maten gingen de uitdaging aan. We zaten nog maar vijf minuten in de bus om naar de rivier te gaan of we dachten allemaal al dat we de dag niet zouden gaan overleven. De goede man van onze bus begon namelijk te vertellen wat extreem inhield. Je kon uit de boot gelanceerd worden, de boot kon omflippen, het afspringen van rotsen en weet ik allemaal nog meer werd de revue gepasseerd. De mannen in de bus waren vol enthousiasme de vrouwen daarentegen waren akelig stil! (jaja inclusief ik!) Maar goed we hebben A gezegd dus moeten we ook B zeggen. Vol goede moed worden de wetsuits, helmpjes en reddingsvesten aangedaan. We stappen de boot in, ik zit lekker achteraan, en het team word versterkt door nog een Duits meisje dat alleen reist en onze stuurman/gids van de dag Ash!. Na een korte introductie over wat welke kreet betekent word de eerste stroming getrotseerd. Ik krijg een klap water in m’n gezicht en zodra mijn zicht weer terug is zie ik tot mijn verbazing dat we niet meer met 6 maar met 5 man in de boot zitten. Even verder op zie ik een blauw helmpje meegevoerd worden door de stroming. Ik kon de link niet maken wie we misten tot dat onze gids begint te schreeuwen “Monique what are you doing?” M’n Nederlandse maat die voorop zat was er dus al bij de eerste stroming uitgeknikkert met andere woorden deze dag heeft nog wat voor ons in petto. Uiteindelijk Monique uit het water gevist en verder gegaan. Tijd voor de volgende trostering het springen van een rots van ongeveer 6 meter. Aangezien ik voor het extreme heb betaald besluit ik dan ook maar met knikkende knietjes naar boven te klimmen om uiteindelijk als gillende keukenmeid naar beneden te springen ( vet gaaf dus ik ben er nog een keer van af gesprongen!). De afdalingen en versnellingen worden sneller en steiler en wij krijgen er steeds meer zin in! Volgende stop is bodyraften ipv met de boot ga je met je lichaam over de versnelling. Je kont raakt alleen af en toe een steen maar verder grappig om te doen. Zo zijn we de dag doorgekomen met verschillende dingen. Totdat het extreemste van de dag aan is gebroken. Je word uit de boot gehangen aan je reddingsvest dan laat de stuurman je los, waardoor je met een sterke stroming over een rotst onderwater word getrokken om vervolgens zo ongeveer 5 seconden later drie meter verder weer boven water te komen. Het klinkt super eng maar toen ik had gezien wat het inhield ( door het mannenteam eerst te laten gaan ;) ) heb ik de stoute schoentjes aangetrokken en heb ik het gedaan. Je kan helemaal niets dan je mee laten voeren met de stroming en in mijn geval ook je neus dicht houden en inderdaad een aantal meter verder kom je weer bovendrijven! Dat was zo gaaf!!! Ik zou het zo nog een keertje willen doen! Uiteindelijk hebben we onze buschauffeur bedankt voor de tip want het is een super leuke dag geworden.

Maar nu komt mijn nummer 1 ervaring van Australië! Na mission beach is het tijd om naar Cairns te gaan. Hier heb ik me ingeschreven om wederom op een boot (alleen dan 10x luxer) naar het great barrier reef te gaan. We worden naar een super mooie plek gebracht om te snorken. Het water is super helder de vissen super groot en de ervaring in een woord geweldig! Je ziet de mooie kleuren van het koraal en hoe alles leeft en ademt. En als kers op de taart zie ik een schildpad zwemmen. Ik zwem een stukje mee en daarna word ik de boot opgeroepen. Ik heb me namelijk ingeschreven voor een introductie duik. Dit houd in dat je tien minuten de basisdingen van het duiken uitgelegd krijgt. Vind je het leuk mag je een half uur gaan duiken op het reef. Vind je het niet leuk dan even goede vrienden en mag je weer gaan snorkelen. Aangezien de tien minuten gratis zijn en ik nu wel eens wil weten of ik met het duiken ook last van m’n oren krijg heb ik me ingeschreven. Nadat de basistechnieken van je luchtpijp en bril watervrij te krijgen gelukt zijn word ik zo’n 50 cm onderwater gebracht om daar aan een touw op de volgende instructies te wachten en ja hoor……daar gaan de oren! Het klaren lukt voor geen meter dus als mijn instructeur vraagt of ik voor de 30 minuten wil gaan sein ik van nee en dat ik naar boven wil. Boven water het probleem uitgelegd en hij leert me een andere techniek en ik er een stuk minder last van. Dus ik geseind dat ik wel verder wil duiken en dit was de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt!! Mijn instructeur heeft me in de 30 minuten mij niet alleen het reef laten zien maar ook laten voelen. Zo heb ik Nemo gevonden en ook zijn huisje aangeraakt,zeer plakkerig spul!! Ook tijdens het duiken zijn er zo’n ongeveer vier schildpadden de revue gepasseerd waarbij ik er eentje zijn schild heb kunnen aanraken en bij de ander zijn hand (poot) heb kunnen schudden om kennis te maken ;) In één woord GE-WEL-DIG en met stip op nummer 1 van mijn Australië ervaring!

Hierna is het tijd om naar Darwin te vliegen en verlaat ik dus de oostkust en ik ben benieuwd wat die kant weer in petto voor me heeft. In iedere geval kan mijn Australië reis niet meer stuk!!

  • 26 Mei 2011 - 13:48

    Ingrid:

    wat een belevenissen zeg, ik ben gewoon jaloers.

    groetjes vanuit het kikkerlandje

  • 26 Mei 2011 - 16:59

    Esther:

    Oh...wat super geweldig allemaal !!! Zeeeeeeeer jaloers....

  • 29 Mei 2011 - 06:51

    Lenita:


    Gaaf zeg! Lijkt mij een SUPER ervaring!
    Kom je nog wel terug?
    Ik voel een carriere-switch aankomen!
    Geniet er nog maar lekker van en denk nog aan mijn advies: Niet met vreemde mannen praten!

  • 30 Mei 2011 - 15:42

    Jolanda M:

    Wat een avonturen !! Je maakt nog eens wat mee, geen wonder dat je werkt voor een vakantie je laat niets schieten en wil alles meemaken ! Die ervaringen nemen ze je nooit meer af .
    Wij blijven er wel over dromen en proberen een beeld te krijgen bij je leuke reisverslagen . Veel plezier nog en tot over een `tijdje`

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Wereldticket

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2011

Wat vliegt de tijd

19 Augustus 2011

let's hear it for new york

14 Augustus 2011

Weer een hoofdstuk afgesloten

07 Augustus 2011

Een kleine depressie :S

30 Juli 2011

Tijd om weer de toerist uit te hangen :P
marianne

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 19921

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 14 December 2014

Indonesië

17 April 2011 - 29 Augustus 2011

Wereldticket

13 Oktober 2009 - 01 December 2009

Mijn droom reis

Landen bezocht: