iets met boroboro, bananen en vruchtbaarheid :D - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van marianne - WaarBenJij.nu iets met boroboro, bananen en vruchtbaarheid :D - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van marianne - WaarBenJij.nu

iets met boroboro, bananen en vruchtbaarheid :D

Blijf op de hoogte en volg marianne

09 December 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Tijd voor een update vanuit het af en toe regenachtige maar ook zonnige Indonesië.

Vanuit Jakarta ben ik met een aantal tussenstops aangekomen in Yogjakarta. Hier is het tijd om een tweetal tempels te bezoeken. Ik mag dan wel in Azië zijn maar aangezien Indonesië grotendeels bestaat uit de moslimse cultuur heb ik nog geen één tempel gezien of bezocht. In de omgeving van Yogjakarta zijn er echter twee te bewonderen. Namelijk de boeddhistische tempel Borobudur en de Hindi tempel Prambanana. Aangezien ze voor mij allebei als chinees klinken zijn ze meteen omgedoopt tot tempel boroboro en bananen. En om een of andere vreemde reden nemen m'n twee reisgenoten de namen meteen over en zo weet iedereen meteen over welke we het hebben. De laatste tempel die we ook nog op de valreep willen bezichtigen is de vruchtbaarheidstempel.

De eerste is boroboro ( Borobudur) werelds grootste boeddhistische tempel die op en om een berg is gebouwd. Een gigantisch monument en zeker de moeite waard om te bewonderen. Als we het doen dan doen we het goed dus een gids geregeld voor wat extra informatie. De goede man staat van alles uit te leggen waaronder dat deze tempel geen kamers heeft. Omdat hij op en om een berg is heen gebouwd bestaat de gehele tempel uit stenen oppervlaktes. Waarop een zeer intelligente medeomstander vraagt "maar waar woonde de mensen dan?" hahaha....dooske een tempel is om te bidden daar wonen geen mensen.

De volgende tempel was de bananen tempel ( Prambanana). Een Hindi tempel die bestaat uit meerdere gebouwen. Vanwege de aardbevingen die het land kent is er veel verwoest van deze tempel maar zijn ze het langzaamaan weer aan het herstellen. Ondanks deze herstelwerkzaamheden is ook deze tempel de moeite waard om te bezichtigen. Ik kan er verder helaas niet zoveel over vertellen, behalve dat het mooi is om te fotograferen. We hadden wederom een gids besteld maar het was een te groot en te mooi oppervlak om foto's te maken zodat ik, samen met m'n mede reis fotograaf op eigen pad ben gegaan. Daarbij was ik ook in een zeer gulle bui en heb een hele rits mensen blij gemaakt om op de foto te gaan. Ik heb zo moeten lachen. Er kwam een groepje scholieren van een jaar of viertien naar me toe " miss miss...can i take a picture with you?" Tuurlijk kom maar op! Dus ik dacht die gaan als een groepje met mij op de foto. Nee...heel die groep vormt één lijn om stuk voor stuk maar me toe te komen rennen!!! Dus ik sta daar....meisje naast mij...klik foto..dat grietje rent weg, komt de volgende aangerend enz enz....ongv 12 kinderen later zit m'n fotosessie erop hahaha. Daarna komt m'n gids mij complimenteren ik heb gezorgd dat de kinderen deze dag nooit meer zullen vergeten omdat ze met "boelang" (witje) op de foto zijn geweest. Voelt toch goed en ik ben weer een grappig verhaal rijker!

De laatste tempel in de omgeving was de vruchtbaarheidstempel. Hier kwamen de vrouwen naartoe om op en neer te springen om vervolgens seks te hebben en dan hopen op een zwangerschap. Met drie meiden die al drie weken aan het geiten zijn kan iedereen wel een voorstelling maken hoe serieus we op dat moment waren. (niet dus!) m'n complimenten aan de gids die toch zo goed mogelijk het verhaal wilde vertellen maar toen Anett en hij een discussie kregen dat een vrouw, technisch gezien, geen negen maar tien uitgangen heeft was er helaas geen houden meer aan. Als dan ook nog eens na deze discussie een beeld gezien word die te groot geschapen is ten aanzien van z'n eigen lichaamslengte is het lachen, gieren, brullen helemaal niet meer te stoppen. Gelukkig kon de man er zelf de humor ook van inzien!

Mijn laatste week is ingegaan. Nog een dagje Java en dan word de oversteek naar Bali gemaakt. Ik zal helaas terug moeten komen voor meer Bali en de andere eilanden maar ik kan wel zeggen dat ik alles gezien heb wat ik wilde zien in Sumatra en Java dus die kunnen van het "ik wil nog zien" lijstje af.

tot de volgende en laatste blog!

Even voor de duidelijkheid alle tempels zijn ruïnes/monumenten, ze worden niet meer gebruikt voor diensten ect.

En voor de nieuwsgierige onder ons de man heeft negen uitgangen!

  • 09 December 2014 - 21:37

    Es:

    Ik heb een NIEUW idee.......ik begin een modellenbureau en jij bent nu al aangenomen als model. Volgend jaar maken wij een tour door Indonesie, India en alles waar ze dol zijn op "boelang". Doe jij op de foto gaan.......doe ik jou managen en centjes vangen per foto. Dan hoef je ook niet te trouwen.
    Vind je verhalen weer super. Fijn dat je weer zo'n geweldige vakantie hebt. Enne.....wil straks wel een opsomming van alle uitgangen, mannelijk en vrouwelijk....of zijn dat ook ingangen???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

marianne

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 19926

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 14 December 2014

Indonesië

17 April 2011 - 29 Augustus 2011

Wereldticket

13 Oktober 2009 - 01 December 2009

Mijn droom reis

Landen bezocht: