Kamperen of creperen? - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van marianne - WaarBenJij.nu Kamperen of creperen? - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van marianne - WaarBenJij.nu

Kamperen of creperen?

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg marianne

02 Juni 2011 | Australië, Alice Springs

Dag kustlijn hallo the Outback! Dat betekent helaas ook dag hostels hallo kampeerplekken :S
Maar goed je kan natuurlijk niet alles hebben :D Na een paar nachten in het warme en zonnige Darwin te hebben vertoeft is het nu de tijd om drie dagen in het Kakadu National park rond te gaan zwerven. Wederom vroeg in de ochtend opgehaald om naar het park te rijden een of andere omgebouwde vrachtwagen. Erg grappig maar de comfort is ver te zoeken en over de stukken waar we over de onverharde weg moeten zullen we het helemaal niet hebben ;)

De eerste rivier bezoek is de Buley Rockhole en hier word ik meteen herinnerd aan het feit dat je in de outback zit want de eerste slang is al gesignaleerd in het water. Aangezien ik het om half 9 in de ochtend toch te koud vind om te gaan zwemmen heb ik een goed excuus om nu helemaal niet meer in het water te jumpen! :D De stroming word gevolgd en uiteindelijk word het een waterval the Florence falls. En ook al is de rit er naartoe niet comfortabel de natuur maakt het daarentegen zeker wel goed!
Kakadu national park staat bekent om zijn aborginal achtergrond en ik kan natuurlijk niet achterblijven om niet “iets” cultureels te doen. Dus na een welkoms ceremonie volgens de aboriginalpeople ( water op je kop, de woorden “coco” en een handklop erop) krijgen we uitleg over het maken van touw, speerwerpen, het maken van boommedicijnen en de didgiridoo bespelen. Dit is wel leuk maar zoals sommige van jullie weten ga ik niet op een stok lopen zeveren waar iedereen op heeft lopen tuffen! Dus ik moet helaas even in het midden laten of ik hier een talent voor heb of niet. Maar er zal vast nog wel een mogelijkheid voordoen waarbij ik wel op zo’n ding ga blazen :D
De zon gaat ondertussen al een beetje onder en dat betekent op krokodillenjacht!! Met een bootje gaan we de mary river op en na zo’n vijf minuten rond gedobberd te hebben zien we onze eerste in het wild krokodil! Aangezien die beesten niets anders doen dan alleen maar liggen gaan we opzoek naar een aantal grotere en de verschillende soorten die in dit gebied leven. De beesten zijn echt GROOT en ik ben blij dat ik in het bootje zit ipv uit het bootje! Na een stuk of 20 krokodillen te zien chillen is het boottochtje over en gaan we naar ons kamp!

Ubirr is het volgende punt op de agenda. Hier staan de oude en originele Aboriginal tekeningen nog op de rotsen. Heel erg mooi om te doen en ook zeker indruk wekkend. Onze gids door het gebied weet veel te vertellen over de tekeningen en de achtergrond dus dat maakt het plaatje helemaal compleet. Als we verder omhoog klimmen komen uiteindelijk bij het uitkijkpunt en dit is gewoon adembenemend mooi! Aan de ene kant de rotsen formaties en aan de andere kant niets anders als een moeras/gras vlakte! Klein detail het meeste van de film crocodile Dundee is in dit gebied opgenomen. Als afsluiting van deze dag gaan maken we een wandelingtocht om vervolgens verkoeling te zoeken in Cubara pools.
De laatste dag in kakadu word gespendeerd om naar de Gunlum falls te rijden aangezien de trekpleister jim jim falls is gesloten om dat de weg onder water staat! Als een volleerde berggeit beklim ik de berg en bij bovenkomst kom ik er pas achter hoe hoog ik ben geklommen (hoog!) en dat we ook dezelfde weg terug moeten klimmen (eng!). Maar goed dat mag de pret niet drukken voor nu telt alleen het mooie weer, de nog mooiere omgeving en de gigantische waterval!

Kakadu word achter ons gelaten en de weg word ingezet naar Alice springs “the red centre” off Australia. Dit houd in een hele lange tocht over de Stuart highway maar ook gelukkig word deze afgewisseld met een paar hoogte punten. De eerste highlight is de look out over Katharine grodge waar ik samen met Helen en een Frans getrouwd stel een wandelroute van 2 uur heb gedaan door het landschap met wederom een beklimming van een berg dus wie weet word het nog m’n nieuwe hobby ;). De tweede highlight van de trip the bittersprings. Dit zijn hotpools en inderdaad het is warm en heeft een aangename temperatuur van zo’n 30 graden. Na een tijdje hier opzoek te zijn geweest naar schildpadjes is het weer tijd om de spullen in te pakken en verder af te dalen om naar highlight drie te gaan. Vroeg in de ochtend…nha ja vroeg (5 uur opstaan is voortaan normaal geworden :D ) met de bus naar the Devils Marbels gegaan. Het ontbijt word ingepakt en na een klim (ja ik word er echt goed in ;)) staan we boven op een rotsenformatie om te zien hoe de zon opkomt en hierbij de rotsen één voor één in “vuur” zet. Het zand is hier namelijk roodachtig en met de zon erop komt de kleur helemaal tot leven. Het is in iedere geval super mooi om te zien en zeker een highlight .

Tijdens dit hele gebeuren heb ik moeten kamperen. Bij aankomst bij het eerste kamp is er nog niets aan de hand….leuk kamperen! Bij het zien van ons hutje :p word de animo al wat minder ;) Een hutje met twee planken en een dun matje erop. M’n Engelse reismaat Helen en ik zijn een team dus pakken vol goede moed onze slaapzakken tevoorschijn en de tent is ingericht. Na het eten maar het bed ingedoken want de muggen prikken ons lek en tja wat met je anders gaan doen met een zaklamp in het donker??? De wekker word niet gezet we staan namelijk op wanneer de vogels beginnen te fluiten :p Ik blijf het een leuke theorie vinden :D Na het horen van de dog barking owl ( een uil die klinkt als het geblaf van een hond) en zijn vriendjes val ik uiteindelijk in slaap om vervolgens van een schreeuwend kind wakker te worden. Na de shock te hebben verwerkt kom ik er natuurlijk achter dat we in the outback zitten en er helemaal geen schreeuwende kinderen in de buurt zijn. Ik weet nog steeds niet welk beest het is geweest maar bij het ontbijt ben ik niet de enigste van de groep die het beest heeft vervloekt :d haha lang leven de verbroedering die dit beest ons heeft gegeven ;) Nacht 1 van het kamperen is overleeft! Nacht 2 is niet veel anders minus de uil het andere schreeuwende beest dus tot nu toe hoor je me nog niet klagen over de primitieve omstandigheden. We liggen tenminste warm en droog! Na drie dagen kakadu national park zijn we afgezakt via de stuart highway naar Alice springs en hier begint het kamperen al vlug om te slaan in creperen. Het eerste kamp is hetzelfde als alle andere kampen minus de “luxe” toiletfaciliteiten die we hebben gehad. Nu is het gewoon een hout hokje met een toilet en iets dat er mee door moet gaan voor een douche. De temperatuur is al wat gaan zakken en de geluiden zijn toegenomen. De optie om in een swag te slapen word dan ook hartelijk overgeslagen. Een swag is namelijk een soort van grote slaapzak waar je met je “echte” slaapzak in ligt. De swag is dus je tent en je slaapt voor de rest dus gewoon op de grond, alhoewel de swag wel een heel klein matje erin heeft zitten dus technisch gezien….;)
Maar goed ik ga m’n tentje weer in en ik heb het me een partij koud gehad!! Ik wist niet meer of m’n tenen nog aan mijn voeten vast zaten of er ondertussen al afgevroren waren. En dat terwijl ik m’n sokken, pyjamabroek, trainingsbroek, hemd, koltrui en vest al aan heb gedaan!

We moeten als het goed is :P nog drie nachten uit gaan kamperen en ik heb van iedereen gehoord die terug komt van de bush dat het steeds kouder word…JIPPIE!! Maar goed deze backpacker is geen gekke jetje dus ik heb mooi een waterkruik gekocht voor in m’n swag aangezien het na mijn twee luxe nachten in het hostel geen optie meer is om te kiezen tussen een soort van tentje of de swag :S Jullie horen het wel weer of ik het heb overleeft ;)

  • 02 Juni 2011 - 11:11

    Wendy:

    Dat kamperen klinkt echt fantastisch, daar was Wagoe nix bij ;)

  • 02 Juni 2011 - 16:38

    Esther:

    Wat een avonturen allemaal weer. Vind je verhalen iedere keer weer erg vermakelijk, je schrijft het ook zo leuk. Kan me er een levendige voorstelling van maken. Nou, geniet verder van het kramperen. Hoor wel of je het overleefd hebt en of je onderdelen afgevroren hebt moeten achterlaten. En wat een mooie foto's. Het is echt prachtig daar! Wist je trouwens dat Mark diggeridoe kan spelen?

  • 02 Juni 2011 - 19:40

    Ingrid:

    Hier herken ik een hele hoop punten van mijn eigen reis naar australie. Volgens mij maakt ook iedereen foto's met die twee devils marbles. Ik heb wel in een swag geslapen aan een kampvuur maar kan je vertellen was inderdaad errrrruuuuugggg koud brrrrrrrrrrr.

    Veel plezier nog !!

  • 05 Juni 2011 - 19:19

    Uncle:

    ik heb je per sms een optie uitgelegd om de kou te trotseren, ik heb nog geen reactie gehad ,dus ik neem aan dat het werkt????????
    maar denk er aan doe niks wat ik ook niet..............................
    groetjes Frans -Mientje

  • 07 Juni 2011 - 17:49

    Rene:

    Mooie foto's. Vooral op die rots..daar zijn de Vessemse meren niets bij.

  • 08 Juni 2011 - 10:52

    Yolanda Valentin:

    he marianneke,
    heb je de nachten overleefd? met of zonder waterkruik?
    groetjes vanuit het kaaskoppen land aan de andere kant van de wereld

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Wereldticket

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2011

Wat vliegt de tijd

19 Augustus 2011

let's hear it for new york

14 Augustus 2011

Weer een hoofdstuk afgesloten

07 Augustus 2011

Een kleine depressie :S

30 Juli 2011

Tijd om weer de toerist uit te hangen :P
marianne

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 19970

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 14 December 2014

Indonesië

17 April 2011 - 29 Augustus 2011

Wereldticket

13 Oktober 2009 - 01 December 2009

Mijn droom reis

Landen bezocht: